plaatje
Stoomtram Purmerend-Alkmaar 1895-1931 -- De Rijp
Indexpagina
Stoomtram door de Beemster en de Schermer
Purmerend (station)
Purmerend (kanaal)
Zuidoostbeemster
Middenbeemster
De Rijp
Schermerhorn
Schermer
Alkmaar
Overige foto's
Tramlijn door de Purmer en de Zuidpolder
Stoomtram door de Egmondermeer
Zuiderkogge-tramlijn
De poldermolens van de Beemster
De opschepingen van de Beemster
Twintig overhalen in de Beemster?

De meeste foto's zijn aanklikbaar voor een vergroting. Links staan de historische foto's, rechts de actuele.

plaatje

Vanaf rechtsonder kwam de tram vanuit Middenbeemster langs de Rijperweg, ging in de Klaterbuurt langs het station rechtsaf en omhoog, en reed vervolgens over de kruin van de Westdijk door naar Schermerhorn.


Highslide JS

Zo lagen de rails langs de Rijperweg. Vlak voor de fietser langs ligt de aftakking naar de melkfabriek "Hollandia" in de Klaterbuurt.
Foto: verzameling Cor Roet.

Deze "kleine fabriek ter bereiding van melkprodukten en een hulplijn aan de tram" werd pas in 1900 opgericht door de NV Hollandia, Hollandsche fabriek van Melkprodukten en Voedingsmiddelen te 's-Gravenhage, hoofdkantoor te Vlaardingen. De fabriek bleef in bedrijf tot 1938.

plaatje

De rails naderen het eind van de Rijperweg in de Klaterbuurt.
Foto: Museum In 't Houten Huis.

plaatje


Highslide JS

De Klaterbuurt gezien vanaf de Westdijk, met links de trambaan. Links buiten beeld staat het station.
Prentbriefkaart uitgave C. Lakeman, Beemster.


Highslide JS

Deze prentbriefkaart uit het laatste jaar van de stoomtram laat zien hoe de trambaan langs de huizen van de Klaterbuurt vanaf de Rijperweg afboog naar het station.
Foto: verzameling Cor Roet.


Highslide JS plaatje
Het tramstation van De Rijp lag helemaal niet in De Rijp, maar in de buurtschap Klaterbuurt in de Beemster. Vanaf de Rijperweg stak de trambaan met een ruime bocht de hoek naar de Westdijk af, onderwijl hoogte winnend om de 5 m hoge dijk te beklimmen. Links achter de boom het voetgangerstrappetje richting de brug naar De Rijp, over de Beemsterringvaart. Op de foto komt de tram uit Schermerhorn aan.
Dat de tram ook voor goederenvervoer dienst deed, bewijst de stapel pakketten die klaar staat onder de luifel.
Dezelfde plek in juli 2005.

Highslide JS

Station De Rijp in de winter, loc 12 "Ilpendam" wacht tot de fotograaf klaar is.

Op 11 oktober 1894 verleende het polderbestuur vergunning voor de bouw van het stationsgebouw en steenkoolloods bij de Klaterbuurt. De grondoppervlakte inclusief veelading bedroeg 1349 m², waarvoor een jaarlijkse erfpacht van ƒ 100 werd vastgesteld. Omdat de maatschappij de afmetingen aanvocht, werd het definitieve contract eerst op 4 oktober 1898 door beide partijen ondertekend.

Highslide JS Highslide JS
Station De Rijp gezien vanaf de Westdijk uit de richting Schermerhorn. Rechts is de brug over de ringvaart te zien, waarover de bewoners van De Rijp in de Beemster en bij hun tramstation konden komen.
Het derde spoor links op de voorgrond is het laad-, los- en opstelspoor voor goederenwagons. Toen door de overstroming van winter 1916 station Purmerend niet bereikt kon worden, stond hier een tankwagon om de locs van water te voorzien.
In juli 2005 is de plek van het emplacement een parkeerplaats.

Highslide JS

"Gezicht op het Tramstation van af de Beemsterdijk".
Prentbriefkaart, uitg. J.W. van Raven, De Rijp, verzonden 9 augustus 1900.


plaatje

Vanaf De Rijp lag de trambaan in de brede linkerberm van de Westdijk.

Highslide JS

Deze reclame-prentbriefkaart van de Noordhollandsche Tram toont hoe de tramrails op de Westdijk lagen. De molen "De Knevelaar" stond tot 1919 aan de overkant van de Ringvaart op de dijk van de Eilandspolder. In de verte is een richting Alkmaar rijdende tram afgebeeld op de baan door de Eilandspolder bij Schermerhorn.
Tekening: Eug. Rensburg; kaart: verzameling Cor Roet.
Meer informatie over de molen is te vinden op De Molendatabase, dbnr. 1705.

Verder naar Schermerhorn

Impressum
plaatje Klik hier voor de Indexpagina

© 2005-2014 Michiel Hooijberg