plaatje
Stoomtram Purmerend-Alkmaar 1895-1931 -- Zuidoostbeemster
Indexpagina
Stoomtram door de Beemster en de Schermer
Purmerend (station)
Purmerend (kanaal)
Zuidoostbeemster
Middenbeemster
De Rijp
Schermerhorn
Schermer
Alkmaar
Overige foto's
Tramlijn door de Purmer en de Zuidpolder
Stoomtram door de Egmondermeer
Zuiderkogge-tramlijn
De poldermolens van de Beemster
De opschepingen van de Beemster
Twintig overhalen in de Beemster?

De meeste foto's zijn aanklikbaar voor een vergroting. Links staan de historische foto's, rechts de actuele.


plaatje

Zo zag Zuidoostbeemster eruit in 1906, het bestond dus nog niet als dorp. De tramlijn kwam van over de Oph.Br. op de Zuiddijk, en volgde vervolgens de bermen van de Purmerenderweg, Volgerweg en Nekkerweg.

Highslide JS Highslide JS
De brugwachter is uit zijn huisje (over de brug rechts) gekomen en zwaait met de rode vlag. Hij bediende de brug over de Beemsterringvaart en het armsein. De eerste vier jaar waren vader en zoon K. en J. Hooiberg als brugwachter in dienst bij de THNT.
Direct na het beweegbare gedeelte boog de brug naar het oosten af, het vaste deel van 20 m lag in een boog met een straal van 35 m. Het geheel rustte op 4 houten jukken.
Foto: coll. Historisch Genootschap Beemster.
In juli 2005 is aan niets meer te zien dat hier ooit een brug lag, laat staan dat er een stoomtram gereden heeft.
Aan de overkant van de kom van het Noordhollands Kanaal, dat hier van de Beemsterringvaart afbuigt naar Amsterdam, zijn nog steeds de huizen aan de Kanaaldijk te zien.

Highslide JS

Op deze prentbriefkaart komt een lange tram uit Alkmaar aan in Purmerend.


Highslide JS

Een gemengde tram rijdt vanaf de brug, via de opscheping, de Zuiddijk op.


Highslide JS plaatje
Zicht op de normaal open staande trambrug en de Afslagvereeniging Beemster, Purmerend en Omstreken op een prentbriefkaart uit 1924. Vanaf 1909 lag er bij deze veiling een aftakking van de tramlijn, voor aan- en afvoer van groente.
Prentbriefkaart: Uitg. W. Eikenboom, Purmerend, 80174.
Juli 2005.

Highslide JS

De tram met loc 1 "Amsterdam" en rijtuig 25 rijdt vanaf de Zuiddijk de brug over de Beemsterringvaart op naar de Kanaalkade. Loc 1 was er een van de lichtste serie 1 - 5; meestal werden op dit traject latere, sterkere locs ingezet, en dan met twee rijtuigen. Het spoor loopt op de foto rechts naar de Purmerenderweg de Beemster in.


Highslide JS

Prentbriefkaart uit 1909.
Met dank aan Wim Bekkema.

Highslide JS Highslide JS
De ingang van de Purmerenderweg, de Beemster in, op een kaart uit 1910. Links van de weg is de tramhelling te zien.
Uitg. N.V. Willfried Deyhle's Lichtdruk- en Grafische Kunstinrichting, Amsterdam, No. XVII/463 D.
Oktober 2005.

Highslide JS

Foto van een van de Oostdijk af gekantelde vrachtwagen, in De Prins van 23 september 1911. Op de achtergrond de helling van de Purmerenderweg, met er bovenuit stekend de trambaan.
Foto: verzameling Martine Bonnema.


Highslide JS

Kaart uit 1900.
Bron: Streekarchief Waterland.


Highslide JS

Kaart uit 1900.
Bron: Streekarchief Waterland.


Highslide JS

Op deze ingekleurde prentbriefkaart uit 1902 is de trambaan goed te zien.
Uitg. J.N. Koop.


Highslide JS

Inkijk de Beemster in op een kaart uit 1905. Links weer de rails.
Lichtdr. J.M. Schalekamp, Buiksloot, A 802.


Highslide JS

De "voorstad" van Purmerend op een prentbriefkaart uit 1918.
Uitg. W. Eikenboom, Purmerend, 80170.


Highslide JS Highslide JS
Nogmaals dezelfde helling, nu op een prentbriefkaart die in 1932 verstuurd werd.
Uitgave Eikenboom's Goedkoope Bazar, Purmerend.
Oktober 2005.

Highslide JS

Loc 13 "Zunderdorp", onderweg naar Purmerend, is op de helling langs de Purmerenderweg even gestopt voor een foto. Even later zal hij met veel moeite weer tegen de helling op gang moeten komen.

De Tweede N.H. Tramwegmaatschappij verzocht in 1906 "om de vakken aan den buitenzijde van de oprit van die maatschappij bij Purmerend beschikbaar te mogen stellen voor het daarop door derden plaatsen van reclames". Op 15 februari 1906 wees het waterschapsbestuur het verzoekaf, "aangezien zulks aanleiding zal geven tot schenderijen die het goede aanzicht niet zullen bevorderen".


Highslide JS

Ter gelegenheid van het 30-jarig bestaan van de Tuindersvereniging in 1922, bouwden de tuinders met bushels een erepoort vlak naast de tramhelling, bij het begin van het vlakke deel van de Purmerenderweg.
Foto: verzameling Cor Roet.


Highslide JS Highslide JS
Op deze prentbriefkaart uit 1933 is te zien dat de tramhelling inmiddels is weggegraven. Er is een mooie oefenruimte ontstaan voor de harddraver.
Prentbriefkaart: Uitgave: J. Sleding, Amsterdam. No. 268.
Oktober 2005. De brug in de verte is dezelfde als die op de oude foto.

Highslide JS

Prentbriefkaart: verzameling John Dehé.


Highslide JS

"Uitspanningsoord "De Nieuwe Tuinbouw" nabij Purmerend in de Beemster (Neêrlands schoonste polder). Groote speeltuin. Flink sportterrein met tennisbaan. Speciaal tarief voor groote gezelschappen. Aanbevelend, P. van Vuure."
Advertentie in tijdschrift De Stad Amsterdam, 4 mei 1928. Op de voorgrond de trambaan.

Highslide JS Highslide JS
Op de kruising van de Purmerenderweg met de Volgerweg draaide de trambaan linksaf, en liep daar in de rechterberm. Om te voorkomen dat de trams door de middelpuntvliedende kracht uit de rails liepen, werden in bochten langs de binnenrails keerlatten aangebracht, en werd de buitenrail met klossen gesteund.
Foto uit 1912, gemaakt door C. Steenbergh, met dank aan Cor Roet.
Aan de beschoeiing is nog steeds te zien dat de bocht ruim genomen werd. Foto juli 2005.

Highslide JS Highslide JS
De tram is onderweg langs de Volgerweg richting Middenbeemster, en maakt hier even een fotostop op de brug over de Oostersloot. Links zijn de brug en het poorthuis van de buitenplaats Zwaansvliet te zien, het hoofdgebouw was toen al gesloopt. Precies dezelfde plaats in juli 2005: de tram is weg, de rails zijn weg, de bruggen en het koetshuis zijn weg, zelfs de weg is weg en de sloot is verlegd. De plek waar vroeger de trambrug lag, ligt nu in de berm van de snelweg A7 Purmerend-Hoorn, net aan deze kant van het geluidsscherm.

Highslide JS

Nogmaals op dezelfde plaats. Van dit soort bruggen moesten er 9 gebouwd worden over de tochtsloten in de Beemster.

Hieronder een advertentie van Golfbaan Vrederust uit oktober 2006:

plaatje


Highslide JS

De Volgerweg ter hoogte van de poort van Zwaansvliet in 1915 [moet zijn voor 1907, want toen verdwenen de beelden van de poort].
Bron: Waterlands Archief.

Highslide JS Highslide JS
Bij het buurtschap Halfweg (= halfweg tussen Purmerend en Middenbeemster) boog de trambaan vanaf de Volgerweg rechtsaf naar de Nekkerweg. In 1913 werd een groot aantal bomen verwijderd omdat ze te dicht op de trambaan stonden. Deze prentbriefkaart werd in 1902 verstuurd met een postzegel van 1 cent.
Uitg. C. Lakeman, Beemster.
Omdat de rails de rechterkant van de weg bleven volgen, moest hier een ruime bocht van de sloot afgesneden worden. Deze bocht is in juli 2005 nog goed te zien.
Even verderop, om de hoek, ligt het Fort aan de Nekkerweg, waarvan op de manschappen gerekend werd om de passagiersaantallen van de tram te verhogen. Het fort had met een 900 mm-geniespoor langs de Nekkerweg een eigen railverbinding met het Noordhollands Kanaal, zie Stelling van Amsterdam. Het begin van die verbinding was bij de opscheping aan de Zuiddijk. Heel bijzonder is dat het geniespoor elektrisch aangedreven werd, door de eerste elektrische locomotief van Nederland.

Highslide JS

De bocht andersom gezien, de Volgerweg richting Purmerend. Hier zijn ook weer de keerlatten en klossen te zien. De foto werd waarschijnlijk gemaakt vanwege de prachtig bloeiende fruitbomen links, behorend bij de boerderij Vredeveld waarvan de brug met poort is.
Foto: coll. Historisch Genootschap Beemster.


Highslide JS

De trambaan langs de Neckerweg met de brug over de Draaioordersloot, op een tekening van Simon de Heer uit 1899.
Tegenwoordig kruist hier de provinciale weg N244.


Highslide JS

Een stoomlocomotief met drie passagierswagons ergens in de Beemster, onbekend waar precies.
Foto: coll. Historisch Genootschap Beemster.


Verder naar Middenbeemster

Impressum
plaatje Klik hier voor de Indexpagina

© 2005-2014 Michiel Hooijberg