NCS-loc 1 (latere NS 41) in 1908 onderweg naar Elburg.
NCS-loc 2 (latere NS 42) staat in 1908 in Elburg klaar voor de eerste rit over de Zuiderzeetramweg.
NCS-loc 2 rijdt op zijn reis van Elburg naar Zwolle door de Dorpsstraat in Oldebroek. Prentbriefkaart uit 1918.
NCS-loc 4 (latere NS 44) wordt van kolen voorzien bij de remise in Elburg. Hier was het centrale punt van de onderneming, maar de directie zetelde in Utrecht. De Zuiderzeetramweg is bijzonder populair geweest, zowel bij de bevolking als bij toeristen.
NCS-loc 5 (latere NS 45, bouwjaar 1908 Backer & Rueb), met een LD (post-bagagewagen) en een BC (2e/3e klas rijtuig) in Nunspeet, 1908. Dit materieel werd na opheffing van de NCS-Zuiderzeetramweg Nunspeet-Elburg-Zwolle vanaf 1931 op de NS-lijn Kwadijk-Edam-Volendam ingezet, en na 1933 op andere NS-lijnen.
Momenteel bestaan zo'n LD en BC nog en wel bij de Stoomtram Hoorn-Medemblik.
Foto met dank aan Otto Dijkstra.
BC-rijtuig in september 1940 op het oude stationsplein in Leiden, net door de NZH overgenomen van de Gooische Stoomtram. Nog in Gooische toestand, maar al wel omgenummerd naar B21. De NZH timmerde stalen beplating over de schroten heen om het onderhoud gemakkelijker te maken.
Waarschijnlijk zal de momenteel in Gooische uitvoering bij de SHM dienstdoende BC in NCS-stijl worden teruggebracht om hem te laten passen bij de onlangs in Middelie gevonden LD5.
Nogmaals NCS-loc 5, hier op een fabrieksfoto in 1908. Let op de gordijntjes ter beschutting van de machinist. De locs waren oorspronkelijk okergeel geschilderd met strakke biezen. Na overname van de NCS door de SS (Staatsspoorwegen) in 1919 werden de locs donkergroen gemaakt.
|