plaatje
Tramlijn Kwadijk-Edam-Volendam 1906-1956 -- Zuidpolder
Indexpagina
Stoomtram door de Beemster en de Schermer
Tramlijn door de Purmer en de Zuidpolder
Kwadijk
Purmer
Edam
Zuidpolder
Volendam
Overige foto's
Verwijzingen
Stoomtram door de Egmondermeer
Zuiderkogge-tramlijn
De poldermolens van de Beemster
De opschepingen van de Beemster
Twintig overhalen in de Beemster?

De meeste foto's zijn aanklikbaar voor een vergroting. Links staan de historische foto's, rechts de actuele.

Highslide JS Highslide JS
De situatie in de Zuidpolder tussen Edam en Volendam in 1907. De tramlijn lag geheel op eigen baan, tot de latere NZH-halte Nooitgedacht langs de veenstroom de IJe, en verder dwars door de landerijen. Vanwege de drasse bodem was een hoge spoordijk aangelegd. In 2004 is de Zuidpolder aardig volgebouwd, van het tramtracé is niets meer te vinden.

Highslide JS

Militaire kaart van de Zuidpolder in 1943. Kennelijk had de tramlijn Amsterdam - Edam geen strategisch belang. Bron: Streekarchief Waterland.

Highslide JS

De Zuidpolder in 1959. Bron: Streekarchief Waterland.


Highslide JS

De Zuidpolder in 1969. Bron: Streekarchief Waterland.


Highslide JS

Om het doorrijden van NZH-trams naar Volendam vanaf 1 december 1932 mogelijk te maken, legde de NZH in de Zuidpolder tussen Edam en Volendam een derde rail in het NS-spoor.

Na het opdoeken van de normaalsporige goederendienst in 1944 werd de rechtse rail door NS verwijderd. De NZH verving in de loop van de tijd een groot deel van de dwarsliggers. Na het opdoeken van de NZH-tramdienst in 1956 was er wat gesteggel over het eigendom van de ene NS-rail en de overgebleven oorspronkelijke NS-dwarsliggers... Er is zelfs nog over gedacht om toen de hele tramlijn Kwadijk-Edam-Volendam weer te herleggen, maar daar hebben we verder helaas niets meer van gehoord.


Watersnood 1916:

  • Nacht van 13 op 14 januari: Waterlandse Zeedijk breekt door bij Zuiderwoude en Katwoude.
  • 14 januari: Gehele lijngedeelte van Edam tot Volendam ondergelopen.
  • Ondanks de doorstroomopeningen bij de vele bruggen, wordt een groot deel van de tramdijk weggespoeld. De bruggen blijven wel behouden. Onderstaande foto uit tijdschrift "Het Leven" van 19 januari 1916 toont de toestand van de spoordijk. De tekst bij de foto meldt dat het gaat om "den spoordijk Kwadijk-Purmerend, dicht bij Edam". In hoeverre dat klopt is mij niet duidelijk, want die lijn lag helemaal niet dicht bij Edam.
  • 12 mei: Station Edam is weer bereikbaar.
  • 3 augustus: Herstelwerk aanbesteed aan Fa. J. Obdam uit Alkmaar. Zandtransporten vinden plaats tot 30 september.
  • 1 november: Tramdienst tussen Edam en Volendam kan worden hervat.
  • 1923: Groot deel van de rails moet opnieuw worden aangelegd.

Highslide JS


plaatje

NZH-tram op de spoordijk in de Zuidpolder, onderweg naar Edam, 1956.


plaatje

NZH-tram op een van de 7 bruggen in de Zuidpolder, 1956.


Highslide JS

De Marken-Express van de NZH bij de halte Nooitgedacht, midden tussen Edam en Volendam, 20 september 1956.

En dezelfde foto in kleur! Foto van Frits van Dam uit Wassenaar, 20 september 1956. De tram bestaat uit motorwagen A25 met de luxe salonrijtuigen BY10 en BY11. Bij de halte Nooitgedacht werd in 1949 een wisselplaats in gebruik genomen. Op de achtergrond de skyline van Edam.
Foto met dank aan Peter Günther.

Highslide JS


Verder naar Volendam

Impressum
plaatje Klik hier voor de Indexpagina

© 2005-2014 Michiel Hooijberg