Plattegrond van de Stationsstraat in 1908. De tramlijn naar Egmond loopt naar linksonder pararallel met de spoorbaan. De rails die naar onderen toe de Stationsstraat blijven volgen zijn van de paardentram, later autotram, naar de binnenstad. Black., A. en C., "Holland, it's rail, tram and waterways", 1908.
Het aanleggen van de tramrails voor het station in 1905. Kranteknipsel uit Regionaal Archief Alkmaar.
1910.
Op deze prentbriefkaart uit 1912 is goed te zien dat de paardentram tot vlak voor het station reed. Daarom moest deze de stoomtramrails kruisen om naar de binnenstad te kunnen komen. Op de achtergrond zijn vagelijk de locomotievenloods en de rijtuigenloods te zien, die per 1 oktober 1905 gereed kwamen.
Op de voorgrond liggen rond 1912 de rails van de stoomtram, daarachter staat voor het station nog de paardentram klaar die passagiers van en naar de binnenstad vervoerde.
In 1913 liggen de tramrails pontificaal voor het station, naar links richting Egmond en naar rechts richting Bergen.
De tram met een Ezeltjes-lok (HSM serie 136) gaat onderweg naar Egmond.
Grote drukte tijdens het bezoek van Prins Hendrik aan Alkmaar in 1909. Het gezelschap is zojuist het station uit gekomen en begeeft zich naar de gereedstaande auto's, die hen naar Callantsoog zullen brengen voor een jachtpartij. Op de achtergrond de wachterswoning van de EAB?
Foto: knipsel uit het Geïllustreerde Zondagsblad van Het Nieuws.
Na verplaatsing van het tramperron naar achter het station, werden de tramlocomotieven in de grote locomotiefloods gestald. Hier NS-loc 7736. Foto G.J. de Swart, 23 juni 1940, bron: Het Utrechts Archief.
Na de verplaatsing van het tramperron naar de achterkant van het station opende de HSM in 1913 deze luchtbrug, om de passagiers de treinsporen te laten oversteken. Het beklimmen en afdalen van de ijzeren trappen werd een vast ritueel voor de trampassagiers.
 |
 |
De tram staat hier langs het speciale tramperron klaar voor vertrek in de richting Egmond. De locomotief is de NS 7742 "Bello", die tegenwoordig de trots is van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. De tramrijtuigen zijn daar ook in opslag. Rechts is de luchtbrug zichtbaar waardoor men tot 1931 de treinsporen moest oversteken om bij het tramperron te komen. |
De tram stroomt vol met dagjesmensen, in dit geval met bestemming Bergen aan Zee. De passagiers komen nu op het perron door de tunnel die daar vanaf 1931 in gebruik was.
In 1960 werd het deel van de voetgangersbrug naar het tramperron verwijderd. Bron: Het Utrechts Archief.
|