Het HSM-station "Kwadijk-Edam" in Kwadijk, de trein naar Purmerend staat klaar voor vertrek. Helemaal rechts staat de tram naar Edam/Volendam.
Het HSM-station Kwadijk rond 1900, aan de toen nog enkelsporige hoofdspoorlijn Purmerend - Hoorn, zoals het ook nog was toen daarvandaan de stoomtrams naar Edam en Volendam reden.
Het NS-station Kwadijk rond 1960, het dak is inmiddels verhoogd. Het dieselelektrische vijfwagenstel is onderweg naar Purmerend. Langs het perron ligt nog het los- en laadspoor (in de jaren 1971/1972 opgebroken), bij de goederenloods staat een grindwagon. In de verte is de spoorwegovergang bij de Dorpsweg te zien, met rechts daarvan de wachterswoning.
Tegenover de wachterswoning ligt nu LMB Haan BV. Op de plek van dat bedrijf stond voorheen een dubbel woonhuis waarin Kees Haan, de overgrootvader van de huidige ondernemer, woonde. Kees Haan was machinist op de stoomtram Kwadijk-Volendam.
Deze foto uit de winter van 2002-2003 toont de restanten van de brug over de spoorsloot, dus waar de tramlijn van de spoorbaan afboog. Slechts enkele houtresten zijn de stille getuigen van deze brug. De rails hebben er nog vrij lang gelegen, pas rond 1987 zijn ze verdwenen.
Foto gemaakt door Margreet Lenstra, secr. historisch genootschap Oud-Quadyck.
Het Fort bij Kwadijk vanuit het noorden gezien in 1959. Het fort wordt afgegraven en de gemaakte funderingen (voorgebouw en poterne te zien) gesloopt. Rechts ligt de spoorbaan Purmerend - Hoorn, boven ligt de boog in de lijn naar Edam en Volendam.
Gezicht vanaf de Purmerringvaart richting spoorlijn / Kwadijk in juli 2005. Vanaf de spoorlijn Purmerend - Hoorn loopt de spoordijk met een bocht naar de brug over de Purmerringvaart (west). Ongeveer waar nu de wilg staat stond vroeger het brugwachtershuisje.
Aan weerszijden van de brug stond op het Zeevangsdijkje tientallen jaren lang een bord dat de scheepvaart op de Purmerringvaart voor de trambrug waarschuwde: "Strijk zeil, sluit stoom af".
De boog in de voormalige tramlijn, gezien richting spoorlijn.
Foto: Jan Conijn, 29 juni 2013.
Langs het talud staan nog enkele spoorbielzen, die voorheen dienden als hekpalen.
Foto: Jan Conijn, 29 juni 2013.
De ophaalbrug over de Purmerringvaart (west) stond normaal gesproken altijd open om het drukke scheepvaartverkeer niet te hinderen. Vijf minuten voordat er een tram kwam werd de brug gesloten en het verkeer verkeer gewaarschuwd door de brugwachter. Op de foto rijdt de tram van Edam richting Kwadijk.
Een van de brugwachters was Jan van der Ben (1863-1927), hij woonde vlak bij de brug en het brugwachtershuisje was zijn werkplek. Toen de Noord-Hollandsche tram op 13 december 1913 25 jaar bestond kreeg hij een herdenkingsmunt, zie bijgaande foto. Met dank aan Margreet Lenstra, de achterkleindochter van Jan van der Ben.
|