|
De Zuidpolder in 1959. Bron: Streekarchief Waterland.
De Zuidpolder in 1969. Bron: Streekarchief Waterland.
Om het doorrijden van NZH-trams naar Volendam vanaf 1 december 1932 mogelijk te maken, legde de NZH in de Zuidpolder tussen Edam en Volendam een derde rail in het NS-spoor.
Na het opdoeken van de normaalsporige goederendienst in 1944 werd de rechtse rail door NS verwijderd. De NZH verving in de loop van de tijd een groot deel van de dwarsliggers. Na het opdoeken van de NZH-tramdienst in 1956 was er wat gesteggel over het eigendom van de ene NS-rail en de overgebleven oorspronkelijke NS-dwarsliggers... Er is zelfs nog over gedacht om toen de hele tramlijn Kwadijk-Edam-Volendam weer te herleggen, maar daar hebben we verder helaas niets meer van gehoord.
Watersnood 1916:
- Nacht van 13 op 14 januari: Waterlandse Zeedijk breekt door bij Zuiderwoude en Katwoude.
- 14 januari: Gehele lijngedeelte van Edam tot Volendam ondergelopen.
- Ondanks de doorstroomopeningen bij de vele bruggen, wordt een groot deel van de tramdijk weggespoeld. De bruggen blijven wel behouden. Onderstaande foto uit tijdschrift "Het Leven" van 19 januari 1916 toont de toestand van de spoordijk. De tekst bij de foto meldt dat het gaat om "den spoordijk Kwadijk-Purmerend, dicht bij Edam". In hoeverre dat klopt is mij niet duidelijk, want die lijn lag helemaal niet dicht bij Edam.
- 12 mei: Station Edam is weer bereikbaar.
- 3 augustus: Herstelwerk aanbesteed aan Fa. J. Obdam uit Alkmaar. Zandtransporten vinden plaats tot 30 september.
- 1 november: Tramdienst tussen Edam en Volendam kan worden hervat.
- 1923: Groot deel van de rails moet opnieuw worden aangelegd.
NZH-tram op de spoordijk in de Zuidpolder, onderweg naar Edam, 1956.
NZH-tram op een van de 7 bruggen in de Zuidpolder, 1956.
De Marken-Express van de NZH bij de halte Nooitgedacht, midden tussen Edam en Volendam, 20 september 1956.
En dezelfde foto in kleur! Foto van Frits van Dam uit Wassenaar, 20 september 1956. De tram bestaat uit motorwagen A25 met de luxe salonrijtuigen BY10 en BY11. Bij de halte Nooitgedacht werd in 1949 een wisselplaats in gebruik genomen. Op de achtergrond de skyline van Edam.
Foto met dank aan Peter Günther.
|