plaatje
Tramlijn Kwadijk-Edam-Volendam 1906-1956
Indexpagina
Stoomtram door de Beemster en de Schermer
Tramlijn door de Purmer en de Zuidpolder
Kwadijk
Purmer
Edam
Zuidpolder
Volendam
Overige foto's
Verwijzingen
Stoomtram door de Egmondermeer
Zuiderkogge-tramlijn
De poldermolens van de Beemster
De opschepingen van de Beemster
Twintig overhalen in de Beemster?

Aan het begin van de twintigste eeuw lag er een uitgebreid net van stoomtramwegen door heel Nederland. Ook Kwadijk, Edam en Volendam waren middels rails verbonden, via de polders de Purmer en de Zuidpolder. Met deze website wil ik laten zien waar de trams toen reden en hoe de omgeving eruit zag. Tevens heb ik enige foto's van dezelfde plekken gemaakt, om te laten zien wat er heden ten dage nog van de tramlijn te vinden is.
Reeds in 1881 lag er een plan om de toekomstige tramlijn Amsterdam - Edam door te trekken naar Kwadijk. Klik hier voor enige details.

De opening van de lijn Kwadijk - Volendam was op 1 mei 1906, de totale lengte bedroeg 7412 m. Eigenaar was de HSM (Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij), deze maatschappij ging vanaf 1921 op in de NS (Nederlandsche Spoorwegen). Bijzonderheid: dit was de enige tramlijn die gelijk vanaf de opening eigendom van de HSM was. Het baanlichaam en de bijbehorende kunstwerken (onder andere bruggen over de Purmerringvaart en het Westerbuiten) werden in 1905 gebouwd door de in dat jaar opgerichte Amsterdamsche Ballast Maatschappij.

Er was een remise te Kwadijk voor de stoomtramlocs, gebouwd 1906 voor HSM. Tramlocomotieven en wagons werden geleverd door HSM, de dienstuitvoering was in handen van de TNHT (Tweede Noord-Hollandsche Tramweg Maatschappij), per 1 december 1932 overgenomen door NZHTM (Noord-Zuid-Hollandsche Tramweg-Maatschappij). De spoorwijdte was 1435 mm (normaalspoor). Redenen: uitwisselbaarheid materieel met andere HSM-lijnen en mogelijkheid tot doorvoer van spoorwagons voor vrachtvervoer.

Einde personenvervoer op normaalspoor tussen Edam en Volendam: 1 december 1932, elektrisch voortgezet op meterspoor (d.m.v. derde rail) door NZH. Einde personenvervoer tussen Kwadijk en Edam: 15 mei 1933. Laatste rit goederenvervoer (d.w.z. steenkolen naar Volendam en vis naar Kwadijk en verder): 20 juli 1944, baanvak Kwadijk - Edam opgebroken, baanvak Edam - Volendam alleen nog meterspoor. De laatste elektrische passagiersdienst reed onder grote publieke belangstelling in de nacht van zaterdag 29 op zondag 30 september 1956 van Volendam naar Amsterdam.

Als u onderstaande rode link aanklikt, begint u bij het treinstation van Kwadijk aan de rit naar Volendam.

plaatje

Verder naar Kwadijk


Impressum
plaatje Suggesties, oude foto's, aanvullingen, correcties?

Graag een berichtje aan Michiel Hooijberg.
plaatje Klik hier voor de Indexpagina

© 2005-2014 Michiel Hooijberg