Maar wie de moeite neemt eronder te kijken, ziet meer ... Het wegdek dat aan weerszijden uitsteekt buiten de fundering van de trambaan is verzakt, maar de oude trambrug zelf geeft geen krimp onder het zware vrachtverkeer!
Foto: augustus 2005.
-----
In 2007 heeft wegbeheerder Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier een aannemer de weg naast de brug laten opbreken, het bleek dat er onder het nieuwe gedeelte van de brug geen opsluiting zat om de grond en de fundering van de weg op zijn plaats te houden (de brug was onderloops). Er is daarom een nieuwe damwand geplaatst naast het oude landhoofd van de trambaan en de weg is opnieuw opgebouwd. Dit blijkt geholpen te hebben daar er nu geen verzakking meer in de weg te zien is.
Informatie van Fokko Niesen, technisch medewerker HHNK.
Op de foto van 1932 tuft de stoomtram uit Venhuizen nog net op eigen baan die een eindweegs parallel liep met de spoorbaan Hoorn-Enkhuizen, helemaal rechts te zien. Het inrijsein staat op veilig. Vanaf het spoorstation Bovenkarspel-Grootebroek ging het dan over de hoofdlijn verder naar Enkhuizen.
Bron: Trams en tramlijnen, stoomtrams van Wadden tot IJ, W.I. Engel en J. Kok, 1973.
Net waar bovenstaande tram ongeveer reed, ligt tegenwoordig nog het restant van één van beide brughoofden in de wallekant verscholen.
Beide foto's: Jan Windt, mei 2009.
Deze KLM luchtfoto toont het in 1884 geopende station Bovenkarspel-Grootebroek en een deel van het grote emplacement. Verder is goed te zien dat de groenteveiling een doorvaartveiling is: de aanvoerders gaan met hun schuiten door het veilinggebouw heen, en leveren daarna de produkten af bij een van de loswallen van de Spoorwegen, of bij de vrachtwagen van de koper op een van de vier schiereilanden aan de overkant. Het grote aantal vrachtwagens wijst er al op dat het vervoer per spoor in dalende lijn is, het einde van het goederenvervoer per tram en trein komt in zicht! Het oude stationsgebouw werd in 1965 gesloopt.
Op deze foto van de NS wordt de aanvoer van aardappelen naar het station Bovenkarspel-Grootebroek getoond. De loswal met schuine overkapping is dezelfde die op de luchtfoto linksonder staat.
Vanaf de veiling in Hem werden ook per tram spoorwagons aangevoerd, die vanaf hier over het hoofdspoor verder gingen.
Deze foto uit 1925 toont hoe zakken met aardappelen per schuit bij de loswal worden afgeleverd om in de wagons geladen te worden. De melkbus wijst erop dat sommige tuinders ook een koetje op het land hadden lopen. Op de achtergond de vaar-veiling.
Op 4 oktober 1938 kwam hier een tuinder om het leven doordat hij door een locomotief werd geraakt terwijl hij op de spoorbaan bloemkool stond te pellen.
Bron: ANP Nieuwsbericht - 04-10-1938 - 1
Op deze prentbriefkaart het inwendige van het veilinggebouw. Hier wordt juist een schuit met manden aardappels voor de klok gebracht. De afnemers hebben prima zicht op de handel!
In de tijd dat de tuinders nog geen motor in hun schuit hadden, was het uitgestrekte vaargebied in De Streek bereikbaar per zeilschuit. Hier Joost Franken met zijn gezin in de schuit rond 1915.
|