Maar wie de moeite nam eronder te kijken, zag duidelijk de oorsprong als trambrug, voorzien van een veel breder betonnen brugdek. Het wegdek dat aan weerszijden uitstak buiten de fundering van de trambaan was verzakt, maar de oude trambrug zelf gaf geen krimp onder het zware vrachtverkeer!
Foto: augustus 2005.
In 2007 liet wegbeheerder Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier een aannemer de weg naast de brug opbreken. Het bleek dat er onder het nieuwe gedeelte van de brug geen opsluiting zat om de grond en de fundering van de weg op zijn plaats te houden, de brug was onderloops. Daarom werd er een nieuwe damwand geplaatst naast het oude landhoofd van de trambaan, en de weg werd opnieuw opgebouwd. Dit verhielp de verzakkingen.
Informatie en foto's (5-8 maart 2007) van Fokko Niesen, technisch medewerker HHNK, 6 aug. 2009.

In juni 2018 werd de brug vanwege de aanleg van de provinciale weg N307 gesloopt (foto's rechts en onder).
Tevens werd het aansluitende talud van de Raadhuislaan afgegraven, vanwege de omlegging daarvan met een bocht naar het westen (foto rechts onder, gezien in zuidelijke richting).
Foto's: Ko Smit, vrijwilliger Oud Stedebroec, 10 juni 2018.
Benoorden de rotonde met de Wijzend/Stede Broecweg buigt de Raadhuislaan een stukje licht naar rechts af, precies op de plek waar de stoomtrambaan begon aan de bocht richting het oosten om langs de spoorbaan uit te komen.
Op de foto van 1932 tuft de stoomtram vanuit Venhuizen in de bocht bij de Molenbuurt richting station Bovenkarspel, de tram passeert juist de brug over de Tocht. De eigen baan lag nog een eindweegs parallel met de spoorbaan Hoorn-Enkhuizen, helemaal rechts te zien. Het inrijsein staat op veilig. Vanaf het spoorstation Bovenkarspel-Grootebroek ging het dan over de hoofdlijn verder naar Enkhuizen.
Bron: "Trams en tramlijnen, stoomtrams van Wadden tot IJ", W.I. Engel en J. Kok, 1973.
Net waar bovenstaande tram ongeveer reed, ligt tegenwoordig nog het restant van één van beide brughoofden in de wallekant verscholen.
Beide foto's: Jan Windt, mei 2009.
Uit een brief van 9 mei 1950 van Provinciale Waterstaat aan het bestuur van Polder Het Grootslag blijkt dat het [tuinders]vaarverkeer bij het polderbestuur klaagde over de trambrug over de Tocht. Aangeraden werd om de zuidelijke pijler te verwijderen en indien mogelijk de gekoppelde fundering van de hele brug te laten zitten aangezien die 1,55 m onder polderpeil lag. Indien dat niet mogelijk bleek, diende tevens de gehele fundering verwijderd te worden.
Op 1 juni 1950 deelde de bestuursvoorzitter van de polder mede dat de Heidemij het obstakel inmiddels had opgeruimd. Kosten ƒ 500, waarvan de helft ten laste van Gemeente Grootebroek en de helft ten laste van Polder Het Grootslag.
Bij de brief was een constructietekening van een deel van de brug gevoegd, behorend bij de het bestek voor de aanleg van de Zuiderkoggelijn rond 1910 en afkomstig van de Nederlandse Spoorwegen. De brug was gefundeerd op heipalen met daarop over de hele lengte van de brug houten balken (de bovengenoemde fundering). Daarop waren de beide betonnen landhoofden en gemetselde pijlers gebouwd. Opvallend is, dat het landhoofd niet op de slootlant stond maar een paar meter landinwaarts, en de eerste pijler op de slootkant. De brug zelf bestond uit stalen I-balken, en in elk geval de overspanning tussen et brughoofd en de eerste pijler volgde de bocht van de trambaan.
Ingezonden door Ko Smit, vrijwilliger Oud Stedebroec, 25 feb. 2023.
Deze KLM luchtfoto toont het in 1884 geopende station Bovenkarspel-Grootebroek en een deel van het grote emplacement. Verder is goed te zien dat de groenteveiling een doorvaartveiling is: de aanvoerders gaan met hun schuiten door het veilinggebouw heen, en leveren daarna de produkten af bij een van de loswallen van de Spoorwegen, of bij de vrachtwagen van de koper op een van de vier schiereilanden aan de overkant. Het grote aantal vrachtwagens wijst er al op dat het vervoer per spoor in dalende lijn is, het einde van het goederenvervoer per tram en trein komt in zicht! Het oude stationsgebouw werd in 1965 gesloopt.
Op deze foto van de NS wordt de aanvoer van aardappelen naar het station Bovenkarspel-Grootebroek getoond. De loswal met schuine overkapping is dezelfde die op de luchtfoto linksonder staat.
Vanaf de veiling in Hem werden ook per tram spoorwagons aangevoerd, die vanaf hier over het hoofdspoor verder gingen.
Deze foto uit 1925 toont hoe zakken met aardappelen per schuit bij de loswal worden afgeleverd om in de wagons geladen te worden. De melkbus wijst erop dat sommige tuinders ook een koetje op het land hadden lopen. Op de achtergond de vaar-veiling.
Op 4 oktober 1938 kwam hier een tuinder om het leven doordat hij door een locomotief werd geraakt terwijl hij op de spoorbaan bloemkool stond te pellen.
Bron: ANP Nieuwsbericht - 04-10-1938 - 1
Op deze prentbriefkaart het inwendige van het veilinggebouw. Hier wordt juist een schuit met manden aardappels voor de klok gebracht. De afnemers hebben prima zicht op de handel!
In de tijd dat de tuinders nog geen motor in hun schuit hadden, was het uitgestrekte vaargebied in De Streek bereikbaar per zeilschuit. Hier Joost Franken met zijn gezin in de schuit rond 1915.
|