|
De meeste foto's zijn aanklikbaar voor een vergroting. Links staan de historische foto's, rechts de actuele.
Het eindpunt van de lijn door de Zuiderkoggen was oorspronkelijk Bovenkarspel-Grootebroek. Pas in de NS-tijd, dus vanaf 1921, reden de trams door tot Enkhuizen, om wachttijden onderweg te voorkomen.
De foto uit 1934 toont de tram in volle glorie gereedstaande voor vertrek. Het is een echte lokaalspoortram: loc NS 7713 afkomstig van de Haarlemmermeerspoorlijnen en daarom dus door het personeel 'Haarlemmermeertje' genoemd, het postbagagerijtuig PD 1012 en een 3e klasse lokaalspoorpersonenrijtuig.
Er heerst op het station een bedriegelijke rust. Als hier vlak achter elkaar de stoptrein en de sneltrein van Amsterdam aankwamen met de reizigers voor de boot naar Friesland was het een drukte van belang.
Bron: Trams en tramlijnen, stoomtrams van Wadden tot IJ, W.I. Engel en J. Kok, 1973.
In 1935 staat motorrijtuig omC 907 op station Enkhuizen klaar om de tramdienst naar Hoorn te rijden.
Bron: Het Utrechts Archief.
De bootverbinding werd met drie zeewaardige luxe stoomboten onderhouden, want het kon behoorlijk spoken op de Zuiderzee.
Ook beschikte de HSM over kolossale dubbelschroefstoomponten (foto), voorzien van twee sporen, waarop twaalf goederenwagons van Enkhuizen naar Stavoren v.v. konden worden overgezet.
Bron: Het Utrechts Archief.
|