Topografische kaart 1922: de tram naar Schellinkhout reed de eerste kilometers vanaf Hoorn langs het reeds in 1885 voltooide spoor naar Enkhuizen, en boog dan bij kilometerpaal 35 af naar het zuiden.
Helaas is er van dit deel van de lijn haast niets meer terug te vinden, ondermeer door de spoorverdubbeling op de NS-lijn tot precies het afbuigpunt en de bouw van de wijk Kersenboogerd. De vorm van het parkje juist ten noordoosten van station Kersenboogerd tussen de spoorlijn en de straat Spant lijkt wel gebaseerd op de aldaar naar het zuiden afbuigende lokaalspoorlijn.
NS-lokaalspoorloc 6725 "Colibrie" staat op 13 mei 1933 op het emplacement in Hoorn water in te nemen. Zij heeft zojuist haar allerlaatste dienst voltooid, de motorwagens zouden de tramdienst naar Enkhuizen en Medemblik overnemen. Tot de sluiting in 1930 waren hiervandaan ook de trams naar Schagen vertrokken.
Topografische kaart 1922: Halte Lageweg en de bocht naar Schellinkhout, waarheen de spoorlijn langs de Kamersloot lag.
In de gemeente Blokker moesten in 1910 24 perceelgedeeltes met een totale oppervlakte van ruim 5 ha onteigend worden ten behoeve van de spooraanleg.
Aan de Lageweg was een abri (Halte), waar de tram alleen op verzoek stopte. Daar zijn restanten van twee spoorwegbruggen bewaard gebleven, alsmede een deel van de spoorbaan waar nu een langerekt bosje is.
BOTSING TUSSCHEN EEN AUTOBUS EN EEN LOCAALTREIN.
"Gistermorgen is de autobus van den heer Van Rie uit Hoorn op den lagen dijk tusschen Hoorn en Schellinkhout bij den overweg aldaar in botsing gekomen met den locaaltrein die 9.15 van Hoorn over Venhuizen naar Bovenkarspel vertrekt. De bus die het eerst in aanraking kwam met het postrijtuig, is geheel vernield. Enkele vrouwelijke passagiers bekwamen vrij ernstige hoofdwonden. Zij werden in woningen van omwonenden verbonden."
Bericht in Bredasche Courant, 11 sept. 1924.
Overgenomen van Facebookpagina "Kèèk op Hoorns verleden!", Jacques Wester, 24 juli 2025.
|
|
AUTO DOOR TREIN GEGREPEN.
"Gistermiddag om ruim vijf uur is op den onbewaakten overweg aan den Lageweg tussen Hoorn en Schellinkhout een auto, bestuurd door den broodbakker Buis uit Blokker, door een motortrein, komende uit de richting Hoorn, van achteren gegrepen en in de Wal geworpen. De wagen, waarin naast den bestuurder een zekere mej. Leegwater was gezeten, werd geheel vernield, terwijl ook de motortrein tamelijk werd beschadigd. Deze laatste kon echter met eenige vertraging de reis voortzetten. Wonderlijk genoeg kwamen de beide inzittenden er met betrekkelijk lichte kwetsuren af. Het uitzicht ter plaatse is vrij goed."
Artikel in "Het Vaderland, Staat- en Letterkundig Nieuwsblad", 6 sept. 1935.
Een andere bron meldt dat een stoomtram de auto aanreed, en dat "de inzittenden, het echtpaar B., ernstig gewond raakten"....?
|
Naast de provinciale weg Hoorn-Enkhuizen (N506), nabij de plaats waar de halte geweest moet zijn, liggen nog de restanten van een brug. Deze is na het afbreken van de tramlijn, voorzien van een ander brugdek en leuning, nog vele jaren in gebruik geweest als toegang tot weiland en een boomgaard.
Foto links (1980-er jaren?): ingezonden door Jaques Wester, 24 juli 2025.
Foto rechts: MHO, juni 2005.
De ingemetselde basaltblokken in de onderbouw tonen aan dat het hier een voormalige Zuiderkogge-trambrug betreft.
Foto: Erik Baas.
Een honderd meter verder naar het zuiden, verscholen in het struikgewas, ligt nog een stel brughoofden. Van de sloot is niets meer terug te vinden, deze is kennelijk al lang geleden gedempt. Foto: Erik Baas.
Merk op dat de slopers zo attent geweest zijn om de moeren te bewaren, misschien voor het geval dat er later toch weer trams zouden gaan rijden...
|