De Rijperweg op een prentbriefkaart uit 1904, met rechts langs de weg de tramrails.
Foto: J.H.P. Coppens, Purmerend. Prentbriefkaart: Uitg. Wed. C. Lakeman, Beemster.
Zo (op de voorgrond zijn de rails zichtbaar) stak de tram de Middenweg haaks over.
Prentbriefkaart verzonden 1924, Uitg. Firma C. Lakeman, Midden-Beemster.
 |
 |
Nadat de tram de Middenweg gekruist was, ging hij hier met een aparte brug over de inundatiesluis in de kom van Middenbeemster. Prentbriefkaart verzonden in 1915. Uitg. Fa. C. Lakeman, Midden Beemster. Coll. V. Falger. |
Naast de gleuven voor de schotten bevinden zich ook na de restauratie van de sluis nog de hardstenen blokken waarop de trambrug rustte. Op de langsliggers lagen de dwarsliggers, waardoor de rails netjes gelijk met de bestrating lag, zoals op de volgende foto te zien is. Foto juli 2005. |
Briefkaart met opgeplakte foto: verzameling Cor Roet.
 |
 |
De Rijperweg in Middenbeemster, eind van de 19e eeuw. Links ligt het dubbelspoor van de wisselplaats, deze lag dus niet direct bij de halte. Achter de fotograaf lag nog een laad- en losspoor met verhoogd perron. |
In juli 2005 steekt de kerktoren nog steeds boven de bomen uit. |
 |
 |
De tram staat voor de begroeide veranda van het stationskoffiehuis klaar voor vertrek richting Purmerend. |
Precies dezelfde plaats in juli 2005: het haltegebouw heeft in de 50-er jaren plaatsgemaakt voor het begin van de Raadhuisstraat. |
Hoewel deze prentbriefkaart in 1933 werd verstuurd met een postzegel van 1 cent, waren de tramrails toen al verdwenen. Uitg. Wed. C. Lakeman, Midden-Beemster.
Deze prentbriefkaart werd in 1923 verstuurd. Op het bord boven de veranda staat "Stations-Koffiehuis Midden-Beemster". Uitg. Firma C. Lakeman, Midden-Beemster.
Links: Volgens het bord boven de aanbouw rechts stalde en verhuurde men hier paarden en rijtuigen. Uitg. C. Lakeman.
Onder: prentbriefkaart, coll. Historisch Genootschap Beemster.
Prentbriefkaart van 1913, met een postzegel van 1 cent. Uitg. Firma C. Lakeman, Midden Beemster.
 |
 |
Loc 9 "Schermerhorn" gaat rond 1905 vanaf de stopplaats Middenbeemster vertrekken richting De Rijp. |
En hier de opvolger in beeld, juli 2005. |
Het trampersoneel wil nog wel even op de foto.
Foto: Waterlands Archief.
En hier is de tram met loc 9 "Schermerhorn" alweer terug vanuit Alkmaar.
Foto: coll. Historisch Genootschap Beemster
De stoomtram nam uiteraard ook goederen mee, rechts staan melkbussen te wachten. Prentbriefkaart: verzameling John Dehé.
Op marktdagen reden er extra lange trams, hier trekt loc 12 "Ilpendam" 6 rijtuigen. De locomotief staat precies op het begin van de wisselplaats.
Prentbriefkaart, coll. Historisch Genootschap Beemster.
Loc 14 "President Kruger" op dezelfde plek. Het voorste rijtuig heeft een speciale postcoupé voor het vervoer van poststukken. Er is zo veel belangstelling omdat dit de laatste rit is op 6 september 1931. Rechts langs en door de loc is het haltebord van de vervangende buslijn De Rijp - Purmerend al te zien.
Alle mensen kijken in de herfst van 1906 naar de fotograaf, de koe midden op de trambaan kijkt als enige ongerust naar links of er geen tram aan komt....
Op de toenmalige grens van de bebouwde kom, nu ter hoogte van het postkantoor, was een verhoogd laadperron aangelegd. Het uitwijkspoor van de wisselplaats was als laadspoor verlengd tot achter het perron. Kaart: verzameling Cor Roet, uitg. VDLD H.H.B.?
De bouwvergunning voor de veelading en wisselplaats werd op 11 oktober 1894 verleend door het polderbestuur.
Waarom de tram met zo'n kronkel om de elektriciteitspaal heen moest, is niet duidelijk. Voorbij de wisselplaats met verhoogd perron loopt het spoor verder recht-toe-recht-aan langs de Rijperweg naar De Rijp. Prentbriefkaart: Uitg. H. Bruin Jr., Midden Beemster. Foto: Fa. T. Bakker, Hoogkarspel.
In de Beemster Feestweek werden harddraverijen georganiseerd op de Rijperweg. Op de foto van om en nabij 1915 is te zien dat dat naast de tramrails plaats vond.
Onder de tramlijn naar Alkmaar werden tussen 1922 en 1927 de dwarsliggers vernieuwd. Om verzakkingen te voorkomen, legde de TNHT langs diverse baanvakken schoeiingen aan, met gebruik van afgedankte dwarsliggers. Langs de Rijperweg is deze schoeiing in december 2005 nog steeds goed te zien ter hoogte van het industrieterrein Insulinde. Cor Roet bedankt voor de tip!
M. Sengers bouwde deze "nieuwe brug van gewapend beton" aan de Rijperweg voor de Blikken Schel.
Foto: coll. Historisch Genootschap Beemster.
|