Tramplein met de wissel, het begin van de lijn naar Alkmaar.
Helemaal links langs het hek liep de tramlijn over het Schoolplein.
De aanlegplaats van de stoomboten naar Alkmaar, Hoorn en Amsterdam. Achter het hek langs liggen de tramrails. In verte zijn het dak en de schoorsteen van melkfabriek Hollandia te zien.
De kop van de Kanaalschans in 1907. Vanaf het tramstation (in het midden op de achtergrond nog te zien) volgden de tramrails de bocht in het kanaal, richting de schutsluis. Aan de andere kant staat helemaal rechts het fabriekscomplex van melkfabriek Hollandia. Prentbriefkaart Uitg. R. Rozekrans. Foto: J.H.P. Coppens, Purmerend.
 |
 |
Hier zijn we in 1923 op de Kanaalschans en kijken richting de draaibrug en de sluis. Op de achtergrond zijn al de bomen op de Beemster ringdijk te zien. Martin Toonen bedankt voor de scan. |
Zo is hier de situatie in juli 2005, gezien vanaf de kop van de Kanaalschans, die hernoemd is naar Kanaalzicht. |
De Kanaalschans met zicht op het sluizencomplex.
Prentbriefkaart uit 1931. Großverlag Jacob Krapohl, M.-Gladbach, Rheinl., u. Venlo, Holl. 12750.
In tegenspraak met de tekst op de kaart is dit nogmaals het spoor op de Kanaalschans.
Tijdens de watersnood in 1916 was er geen veetransport per tram mogelijk tussen Purmerend en Amsterdam. De koeien werden toen per schip getransporteerd. Het tramspoor op de Kanaalschans ligt er verlaten bij.
Rond 20 januari dirigeerde de Nederlandse Rijnvaart Maatschappij drie grote stoomschepen naar Purmerend om gratis het in de stad ondergebrachte vee naar veiliger oorden te brengen. Hierdoor werd het gemeentebestuur van een grote opgave verlost om de honderden koeien, paarden en schapen dagelijks van voedsel en water te voorzien. Enkele dagen later vertrokken de schepen met aan boord 750 dieren, die op boerderijen ten zuiden van Amsterdam werden ondergebracht. Prentbriefkaart: 14578 Uitg. en druk Bieshaar & Zoon, Rotterdam.
Prentbriefkaart uit 1902, met in beeld de rails op de Kanaalkade, gezien vanaf het bruggehoofd bij de schutsluis. Uitg. J.N. Koop.
 |
 |
Deze tekening van Maarten Oortwijn illustreert hoe de tram rond 1925 van de Kanaalschans de Kanaalkade op rijdt en daarbij de sluis in het Noord-Hollandsch Kanaal passeert. |
En zo ziet het er in juli 2005 uit. |
Prentbriefkaart uit 1917: beneden in de Kanaalkade liggen de tramrails, hoog daarboven zijn de telegraafdraden gespannen. Uitg. W. Eikenboom, Purmerend, 80172.
Foto: Waterlands Archief.
 |
 |
Op de Kanaalkade lag op de hoek met de Kanaalstraat de tramhalte "Du Nord" bij het gelijknamige café. Prentbriefkaart uit 1920. |
In juli 2005 bestaat het gebouw nog, het huisvest nu een winkel in huishoudelijke apparaten. |
Uitzicht over de kom van het Noord-Hollandsch Kanaal op vlnr. het zwembad (reclame: De Jongs Cacao), de trambrug met daarachter het Witte Huis, en de Kanaalkade. De foto is van 1902, vijf jaar later werd het zwembad wegens watervervuiling gesloten. Prentbriefkaart: Uitg. J.N. Koop.
Aan het eind van de Kanaalkade liep de tramlijn rechtdoor over de ophaalbrug naar de Beemster, het grootste kunstwerk van de hele tramlijn. De brug moest een breedte van 35 m overspannen, en had een doorvaartbreedte van 7,20 m. Aan de Purmerendse kant was een stuk van de ringvaart gedempt om het brughoofd op te bouwen.
Op de hoek met de Beemsterburgwal stond het wachthuisje van de brugwachter, die op deze foto het overige verkeer waarschuwt dat er een tram in aantocht is.
Foto: coll. Historisch Genootschap Beemster.
 |
 |
De tram uit Alkmaar komt Purmerend binnen. Foto: Gemeentearchief Amsterdam. |
Hier valt niets meer van de tram te bespeuren. Foto juli 2005. |
Kiekje vanaf de Beemsterbrug, van de Beemsterburgwal, de trambrug en het zwembad. Vlak voor de brug lag een aftakking van de tramlijn, als laad- en losspoor ten dienste van de groenteveiling Beemster, Purmerend & Omstreken op de Beemsterburgwal.
Nadat de laatste trams gereden hadden werden al snel de bouwwerken en de rails opgeruimd. De laatste werden hergebruikt in de rest van het Waterlandse net. Op de foto wordt de balans van de brug over de Beemsterringvaart gelicht door een drijvende bok.
Foto: Waterlands Archief.
|