 |
 |
Loc 16 "President De Wet" verlaat de Westdijk van de Beemster via de brug over de Beemsterringvaart en gaat afdalen naar het station Schermerhorn in de Eilandspolder. Vanwege de krappe ruimte was de de brug in de boog met een straal van 50 m opgenomen.
De brug vroeg voortdurend groot onderhoud: in de eerste jaren van de 20e eeuw werden enkele tijdelijke verstevigingen aangebracht. In 1907 werd zowel de onder- als de bovenbouw verstevigd en werd de loop van de trambaan iets aangepast. In 1917 werd hij alweer onder handen genomen. |
Tegenwoordig ligt hier de betonnen brug in de provinciale weg Hoorn-Alkmaar. |
Omdat dit alles niet afdoende bleek bouwde ingenieursbureau Van Oyen in 1926 even ten zuiden van de houten brug een nieuwe ijzeren brug op gemetselde brughoofden, waarbij tevens op kosten van de provincie Noord-Holland de doorvaarthoogte 8 cm werd vergroot tot 2,25 m boven NAP. Deze brug van 21 m lang en 32 ton zwaar lag wel schuin over de vaart maar was zelf kaarsrecht, zodat de bocht van de trambaan op de dijk flink moest worden verruimd. Foto: verzameling Cor Roet.
Naar verluidt werden twee stalen liggers van de oude trambrug in 1925 gebruikt als legeringsbalken van de 1e zolder in molen 't Roode Hert te Oudorp. Bron: Molenprikbord, 21 juni 2012.
De in het Waterlands Archief aanwezige constructietekening (33_KA00466) toont hoe de brug in een hoek van 129,5 graden op de ringvaart werd geplaatst.
De stationschef staat te wachten op de tram uit Purmerend. Let op het torentje en de leilindes. Op de zolder van het station bevond zich het waterreservoir waaruit de locomotieven werden bijgevuld, de buis naar boven de rails is hier zichtbaar. Op de achtergrond gaat de trambaan omhoog om de Voordijksloot over te steken. Dat moest zo hoog omdat de eilanden in de Eilandspolder alleen over water bereikbaar waren, en om op de hoogte van de Molendijk uit te komen.
Foto: coll. Historisch Genootschap Beemster.
 |
 |
Bij station Schermerhorn wordt de tram richting Stompetoren en verder naar Alkmaar klaargemaakt voor vertrek. Zo te zien, loc 10 "Schermer" staat half onder overkapping, is de machinist bezig met waternemen vanuit de buis aan het station. Op de achtergrond is de ringdijk van de Beemster nog zichtbaar, waar de tram zojuist nog bovenop reed. |
In juli 2005 zijn alleen de bushaltes nog een teken van het openbaar vervoer vanuit Schermerhorn. |
Nogmaals het station, de waterbuis voor de locomotieven is in de ruststand geplaatst. Het station is natuurlijk niet van de "H.T.M." maar van de T.N.H.T.
Foto: coll. Historisch Genootschap Beemster.
De machinist en de conducteurs poseren met de stationschef voor de tram met loc 10 "Schermer". De machinist had kennelijk last van de noordoostenwind, aangezien hij de zijkant van de loc heeft dichtgezet met houten schotten.
Foto: coll. Historisch Genootschap Beemster.
Hier is het loc 7 "De Rijp" die een paar passagiers voor Alkmaar laat instappen.
De tram werd ook gebruikt voor veetransport, hier is waarschijnlijk een koe meegebracht van de markt in Middenbeemster of Purmerend.
Foto: Museum In 't Houten Huis, hier een door Jos Charlie ingekleurde versie.
Een heuse "Stationsweg" in Schermerhorn? Het Zuidje vormde de verbinding tussen het tramstation en het Stations-Koffiehuis.
Prentbriefkaart 1915? Uitg. J.H. Geerke, Schermerhorn, 1508/2.
Hier een door Jos Charlie ingekleurde versie.
Een heel eind van de tramlijn vandaan, aan het plein bij de kerk, stond café 's Lands Welvaren. Het deed dienst als Stations-Koffiehuis.
Foto: Museum In 't Houten Huis, hier een door Jos Charlie ingekleurde versie.
|