plaatje
Stoomtram Purmerend-Alkmaar 1895-1931 -- Purmerend (station)
Indexpagina
Stoomtram door de Beemster en de Schermer
Purmerend (station)
Purmerend (kanaal)
Zuidoostbeemster
Middenbeemster
De Rijp
Schermerhorn
Schermer
Alkmaar
Overige foto's
Tramlijn door de Purmer en de Zuidpolder
Stoomtram door de Egmondermeer
Zuiderkogge-tramlijn
De poldermolens van de Beemster
De opschepingen van de Beemster
Twintig overhalen in de Beemster?

De meeste foto's zijn aanklikbaar voor een vergroting. Links staan de historische foto's, rechts de actuele.

Highslide JS Highslide JS
Prentbriefkaart met zicht vanaf de Ilpendamse kant op de thuishaven van het Boemeltje van Purmerend. Achter de grote deur was een kleine remise voor locs en rijtuigen.
Foto: J.H.P. Coppens, Uitg. R. Rozekrans, Purmerend.
Busstation Purmerend op het Tramplein in juli 2005. De huizen rechts staan aan de Vooruitstraat, na de Herengracht de tweede serieuze stadsuitbreiding buiten de wallen (tenminste wat daarvan overgebleven was).

Highslide JS

Het station gezien vanaf de Alkmaarse kant, rond 1900. Drie jaar later zou het emplacement worden uitgebreid met een derde spoor.


Highslide JS

Het station rond 1901.
Prentbriefkaart: Uitg. Firma J.A. Schuld, Purmerend.

Highslide JS

En op deze prentbriefkaart uit 1905 is de achterkant van het station te zien aan het eind van de Heerengracht.


Highslide JS

Loc 13 "Zunderdorp" komt Station Purmerend binnen vanaf de Kanaalkade. Op de achtergrond Hotel Bellevue.


Highslide JS Highslide JS
Prentbriefkaart met tramstation Purmerend gezien vanuit richting Alkmaar.
Foto: J.H.P. Coppens, Uitg. R. Rozekrans, Purmerend.
Busstation Purmerend op het Tramplein in juli 2005.

Highslide JS

De tram uit Amsterdam is zojuist binnengekomen met een extra aangekoppelde veewagon, terwijl een tram met loc 14 "President Krüger" daarheen gaat vertrekken.


Highslide JS

En hier is juist een lange personentram uit Amsterdam aangekomen.
Prentbriefkaart k2496: verzameling John Dehé.


Highslide JS

Het huisje voor het station diende om de perrongelden van 5 cent te innen, maar dit gold alleen als het erg druk was.


Highslide JS

Na de stormvloed van 14 januari 1916 stond heel Waterland onder water, dus ook het Purmerendse tramstation. Iets richting de Beemster werd op de hoek Kanaalkade / Beemsterburgwal het tijdelijke eindpunt ingericht in een gehuurde kermistent. Kolen en olie voor de 3 achtergebleven locs en 12 rijtuigen werden per schip aangevoerd, bij De Rijp werd een waterwagen geplaatst. Per dekschuit werden de locs regelmatig voor onderhoud naar Amsterdam gehaald. Vanaf 29 april 1916 was het station weer bereikbaar.


Highslide JS

Ter hoogte van de ingang van de Vooruitstraat boomt het personeel goederenwagon TNHT 4 over het emplacement. Het publiek staat met droge voeten op het perron.


Highslide JS

In de zomer van 1929 gaat een gemengde tram op weg naar Alkmaar.


Highslide JS

Foto uit tijdschrift "De Stad Amsterdam", 23 mei 1930.


Highslide JS

Station Purmerend in 1932 met de tram richting Amsterdam. De loc is NHT 16 "Generaal De Wet", een van de drie zwaarste locs 14 tot 16.


Highslide JS

De Amsterdamsche Poort ingeklemd tussen het tramstation en het Noord-Hollandsch Kanaal. Op de voorgrond de veerpont tussen de Gouw en de Melkweg. De stoomboot ligt dwars op het kanaal.
Foto met dank aan Wim Bekkema.



Impressum
plaatje Klik hier voor de Indexpagina

© 2005-2014 Michiel Hooijberg