plaatje
Elektrische tram Het Schouw - Purmerend 1932 - 1949
Indexpagina
Stoomtram door de Beemster en de Schermer
Purmerend (station)
Purmerend (kanaal)
Zuidoostbeemster
Middenbeemster
De Rijp
Schermerhorn
Schermer
Alkmaar
Overige foto's
Tramlijn door de Purmer en de Zuidpolder
Stoomtram door de Egmondermeer
Zuiderkogge-tramlijn
De poldermolens van de Beemster
De opschepingen van de Beemster
Twintig overhalen in de Beemster?

De meeste foto's zijn aanklikbaar voor een vergroting. Links staan de historische foto's, rechts de actuele.

Highslide JS

Na overname van de TNHT door de NZHTM (later NZH en Connexxion) werd het hele nog bestaande tramnet geëlektrificeerd. Hier komt op 23 juni 1932 de eerste elektrische tram in station Purmerend aan. De lichtkap is van het dak verwijderd om onder het spoorwegviaduct door te kunnen, maar nog is het motorrijtuig veel hoger dan de stoomtramrijtuigen. Deze rijtuigen zouden nog tot de opheffing van de Waterlandse tramlijnen in 1956 door de NZH gebruikt worden in de elektrische trams.
Op de voorgrond liggen nog de sporen van het een jaar eerder opgeheven lijngedeelte naar Alkmaar.


Highslide JS

Hier zijn de sporen naar Alkmaar inmiddels opgebroken en is het stationsemplacement vereenvoudigd.


Highslide JS

Het Tramplein in 1948.
Foto: verzameling Wim Bekkema.


Highslide JS

Enkele dagen voor het einde van de tramdienst staan in 1949 een goederentram en daarachter een personentram klaar voor vertrek naar Amsterdam. Op de achtergond het begin van de Gouw, met links op de hoek hotel-restaurant De Amsterdamsche Poort van J. Pleit.
Foto: verzameling Wim Bekkema.

Highslide JS

Bestuurder Kees Bax en conducteur Nico van de Pouw wachten op hun passagiers.
Foto: verzameling Wim Bekkema.


Highslide JS

Ook de Purmerendse stationschef G.M. Beets wil nog wel even op de foto. Hij heeft ooit ook als bestuurder dienst gedaan op de stoomtrams naar Alkmaar.
Foto met dank aan zijn dochter Tiny Luttge-Beets en Martine Bonnema.


Highslide JS

Op deze foto van 1949 zijn de rails inmiddels verwijderd, wel liggen de perrons er nog en staat er nog een eenzame bovenleidingsmast.


Highslide JS

In 1949 poseert stationschef G.M. Beets voor een laatste foto van zijn reeds goeddeels gesloopte stoomtramstation.
Foto met dank aan Tiny Luttge-Beets en Martine Bonnema.


Highslide JS

Na opheffing van de tramdienst in 1949, werd door (voor) de NACO een nieuw busstation gebouwd. Op de foto is te zien hoe het er in de 50-er jaren uitzag, tegenwoordig is het nog steeds in gebruik door Connexxion/Arriva.
Foto: verzameling Wim Bekkema.


Terug naar Purmerend (station)

Impressum
plaatje Klik hier voor de Indexpagina

© 2005-2014 Michiel Hooijberg